MLL Raisio järjestää monipuolista toimintaa ympäri vuoden lapsille, nuorille, lapsiperheille ja vanhemmille!

Paikallisyhdistys toimii omalla alueellaan MLL:n arvojen ja toimintaperiaatteiden mukaan ja edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n toiminta tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia kohtaamisiin, tukeen ja vertaistoimintaan.

Yhdistyksen toimintaan kuuluvat mm.

• perhekahvilat aamupäivisin ja iltaisin
  • kirpputorit
  • kylämummi ja -vaari toiminta
  • retket
  • lasten tapahtumat

Yhdistyksen toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, joten on mahdollisuus päästä mukaan järjestämään ohjelmaa raisiolaisille lapsiperheille.

Yhdistyksen tavoitteet vuodelle 2023

MLL Raision tavoitteena on ensisijaisesti raisiolaisten lapsiperheiden hyvinvoinnin ja vertaissuhteiden edistäminen

Haluamme lisätä yhteistyötä raisiolaisten yritysten kanssa ja näin ollen lisätä myös jäsentemme etuja alueellisesti. Tavoitteenamme on myös monipuolistaa toimintaamme, mikä mahdollistuu mm. yhteistyön lisäämisellä lähialueen muiden MLL toimijoiden sekä raisiolaisten lapsi- ja nuorisojärjestöjen kanssa

Pyrimme lisäämään näkyvyyttämme Raisiossa sekä lähialueilla, kannustamaan muita vapaaehtoistyön pariin ja saamaan tekijöitä omaan aktiiviseen joukkoomme.

Tavoitteena on kannustaa Kylämummi ja -vaari toiminnan vapaaehtoisia sekä laajentaa kylämummien ja -vaarien vapaaehtoistenjoukkoa.

Haluamme myös jatkaa hyvää ja laajaa toimintaamme Perhekeskus Satelliitissa sekä kehittää toimintaa koko ajan lapsiperheiden tarpeita vastaavaksi.

Yhdistyksen

arvot ja periaatteet

Arvot

• Lapsen ja lapsuuden arvostus
  • Yhteisvastuu
  • Inhimillisyys
  • Yhdenvertaisuus

Periaatteet

• Avoimuus; toimimme avoimesti ja viestimme ymmärrettävästi. Meitä on helppo lähestyä ja toimintaamme on helppo tulla mukaan.
  • Ilo; iloitsemme lapsesta, nuoresta, perheestä, vanhemmuudesta ja isovanhemmuudesta. Yhdessä tekeminen ja vapaaehtoistoiminta luovat iloa, osallisuutta ja luottamusta yhteiskuntaan.
  • Kumppanuus; Rakennamme lapsiystävällistä yhteiskuntaa yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Kumppaneitamme ovat perheet, kunnat, seurakunta, muut paikalliset lasten, nuorten ja perheiden puolesta toimivat järjestöt, yritykset ja muut toimijat.
  • Osallisuus; Kohtaamme lapset, nuoret, vanhemmat ja isovanhemmat aktiivisina toimijoina ja tekijöinä. Kuulemma koko perhettä ja hyödynnämme heidän näkemyksiään työssämme. Kehitämme lasten, nuorten ja perheiden mahdollisuuksia vaikuttaa, suunnitella, toimia sekä osallistua päätöksentekoon. Teemme lasten, nuorten ja perheiden arkea ja kokemuksia näkyväksi. Torjumme yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja syrjäytymistä tarjoamalla kaikille mahdollisuuden osallistua avoimeen ja maksuttomaan perhekeskustoimintaan. Teemme töitä sen hyväksi, että lapsilla, nuorilla ja lapsiperheillä on tukenaan turvallisia aikuisia, vertaisryhmiä ja lähiyhteisöjä.
  • Arjen arvostus; Lasten ja nuorten hyvinvointi syntyy arjessa, perheessä ja vertaissuhteissa. Kehitämme ja toteutamme vanhemmuuden tukea sekä edistämme vanhempien, lasten ja nuorten keskinäistä tukea.

Yhdistyksen historiaa

MLL:n Raision yhdistys on vuosien saatossa perustettu kaksi kertaa: ensin vuonna 1927, jolloin yhdistyksen toiminta ei lähtenyt kunnolla käyntiin vaan uinahti. Uudelleen yhdistys perustettiin1943. Tarkoituksena oli saada Raisioon paikallinen yhdistys, jonka avulla voitaisiin jakaa apua tarvitseville. Jäseniä yhdistykseen kerättiin mm. lukukinkereiden yhteydessä. Vuonna 1944 yhdistyksessä olikin jo 103 jäsentä.

Vuonna 1946 yhdistykselle oli kertynyt rahavaroja ja päätettiin ryhtyä yritykseen saada Raisioon oma terveystalo. Vuonna 1948 ostettiin seurakunnalta tontti, jolle rakennettiin uusi terveystalo. Terveystalo vihittiin käyttöön vuonna 1950. Yhdisty osallistunut 1940-luvulla lääkärin ja terveyssisaren sekä1950-luvulla kunnan kodinhoitajan palkanmaksuun.

Ryhtineuvolaa pidettiin 1962-1970. Koululaisten hammashoito 1945-1951 (jonka jälkeen vastuu siirtyi kunnalle). Koulujen terveyssisarten palkanmaksua avustettiin. 1970 kustannettiin yhteiskoululle koulupsykologi. Koululaisten ip-kerhoa pidettiin yhdessä seurakunnan kanssa 1975 ja uudelleen 1990-luvulla itsenäisesti. 1946-1964 järjestettiin uimakoulut Raisionjoessa. Lisäksi järjestettiin nappulahiihtoja, kesäkisoja alle kouluikäisille, tuettiin VPK:n poikaosastoa, seurakunnan kerhoja, partiolaisia ja naisvoimistelijoita.

Tänä päivänä yhdistys tekee paljon yhteistyötä Raision kaupungin ja Raision seurakunnan kanssa.